Du har sikkert hørt om, hvor horrible forhold piger har i Afghanistan. Flere af Manderådets medlemmer ville sikkert slå sig ned som feminister, hvis vi var skolelærere der ovre. Men hvordan ser det reelt ud med skolegangen i Afghanistan. Er det en fest der fører en lang videregående akademisk karriere af sig, at være dreng i Afghanistan, eller hvad? Og hvordan står det egentligt til i Danmark?
På grafen her ses, at der er ca 250 mio børn der ikke går i skole i hele verden, og at tallet steg en smule sidste år, hvilket forklares med, at der har været en stor nedgang af piger der fik skolegang i Afghanistan efter at USA og Europa trak sig ud af landet. Det fremhæves. Det der ikke fremhæves er et faktum som man kan erfare, hvis man lager lidt med billedet nedenfor. Det ville være interessant at undersøge årsagerne nærmere, for det er sket et skift siden man begyndte at høste de her data globalt og standardiseret en gang i ’70erne. Nedenfor deler vi også et par kilder, hvor der er meget lækre datasæt og gå i gang med, hvis man vil videre mere om både lokale og globale trends omkring adgang til uddannelse – også fordelt på køn. En oplagt opgave for eleverne i de ældste klasser at arbejde med i både matematik, historie og i samfundsfag.
Drenge og piger der ikke går i skole globalt
Se kortet ovenfor HER
Drenge og piger der ikke gennemfører grundskole fordelt på regioner
Se data HER