Drenge i skolen
Manderådet arbejder for at sikre, at alle drenge trives og udvikler sig i skolen. Vi mener, at det er afgørende at have et nuanceret blik på drenges vilkår og udfordringer.
Drenge har brug for støtte og forståelse
Drenge møder specifikke barrierer i uddannelsessystemet, og vi arbejder for at:
- Øge forståelsen for drenges behov: Hvad motiverer drenge, og hvilke udfordringer oplever de?
- Udvikle undervisningsformer, der passer til drenges læringsstil: Vi ønsker at fremme metoder, der tager højde for drenges forskellige måder at lære på.
- Bekæmpe kønsstereotyper: Vi vil skabe et mere ligeværdigt læringsmiljø for alle elever, fri for traditionelle kønsroller.
- Støtte drenge med særlige behov: Alle drenge skal have den støtte, de har brug for.
Konkrete indsatser for drenge i skolen:
- Styrke drenges læsefærdigheder: Målrettede indsatser for at forbedre drenges læsning.
- Flere mandlige rollemodeller: Øge antallet af mandlige lærere og vejledere.
- Drengegrupper og mentorordninger: Skabe fællesskaber og give drenge adgang til mentorer.
- Samarbejde med forældre og andre aktører: Styrke samarbejdet mellem skole, hjem og andre relevante parter.
Drengenes slagside i skolen – handling er nødvendig
Vi skal handle nu for at imødekomme drengenes udfordringer i skolen. Det kræver:
- Kampagner målrettet lærere og pædagoger: Øge bevidstheden om drengenes slagside og fokusere på de positive sider ved testosteron.
- Forskning i drengevenlig didaktik: Prioritere dansk forskning i, hvordan drenge lærer bedst.
- Obligatorisk fokus på drenge på læreruddannelsen: Fremtidige lærere skal have viden om, hvordan de kan bidrage til at nedbringe drengenes slagside.
- Mere bevægelse i skolen: Skærpet tilsyn og sanktioner til skoler, der ikke overholder loven om 45 minutters daglig bevægelse.
- Socialisering gennem konkurrence: Undervisningsministeriet skal udarbejde en publikation om positive måder at bruge konkurrence i undervisningen.
- Flere mandlige lærere: Kampagner for at tiltrække flere mænd til læreruddannelsen.
- Fokus på maskulinitetens positive sider: I alle pædagogiske sammenhænge.
Manderådet arbejder for en skole, hvor alle drenge trives, udvikler sig og får de bedste muligheder for at nå deres fulde potentiale.
Vil du vide mere?
For mere information om vores arbejde for drenge i skolen er du velkommen til at kontakte os